Tomáš Pernický: Okazoj Surloke
Činoherní studia jsou místa, kde se připravují literární pořady a rozhlasové hry. Jsou plná slov a hereckého konání ve sférách zvuku. Zároveň jsou to prostory se specifickou akustikou a uspořádáním. Jsou v nich různé prvky akustického obložení, velké okno do režie a také určité stigma historie, která se zapisuje do audio záznamů v nich pořízených.
Okazoj Surloke jde za horizont standartně činoherních událostí a historických stop. Prostor studií rozeznívá z druhé strany opony. Skupina hudebníku v čele s autorem Tomášem Pernických a zvukařem Romanem Kollinerem rozrezonovává akustiku prostorů pomocí zpětné vazby a různých dalších technologických postupů. Vzniklé záznamy jsou čistým přepisem hudebního konání v místech celkem 7 činoherních studií v Praze na Vinohradech a v Karlíně a jsou výsledkem přímé interakce s jejich prostorem a kvalitami ve formě volné improvizace.
Významnou roli hraje také binaurální mikrofon (dummy head), který poskytuje věrnější prostorový vjem při poslechu záznamu a de facto přenáší uši posluchače do místa, kde záznam vzniká. Ovšem, aby to zafungovalo na sto procent, je potřeba pro poslech použít sluchátka. Mezi uchem a sluchátkem pak vznikne specifický akustický prostor, který při poslechu propojí původní akustickou situaci se sluchovým vjemem posluchače, jakoby on sám byl v místě konání.
///
koncept, střih, mix - Tomáš Pernický
zvuk, mikrofony - Roman Kolliner
trombon, tuba - Jan Jirucha
preparovaný klavír - Jan Trojan
flétny, dirty elektronics - Bruno Cunha
violoncello, akordeon, elektronika - LDN
elektronika, klarinet, el. kytara, zvukové objekty a efekty, elektronika - Tomáš Pernický
vizuální partitura - Martin Bitala