Projekt R(A)DIO(CUSTICA) slaví úspěch! Kompozice hudebníka Elia Morettiho získala cenu soutěže Palma Ars Acustica
Palma Ars Acustica (PAA) je mezinárodní soutěžní platforma pod záštitou EBU (Evropské vysílací unie). Zaměřuje se na progresivní formy akustických umění a formou soutěže každoročně ocení skladbu, nebo skladby, vybrané porotou složenou z producentů evropských veřejnoprávních rozhlasů.
Během letošního ročníku PAA byla oceněná tři díla ex aequo. Produkce německého DeutschlandFunkKultur od autorek Fronte Violeta a Martha Kiss Perrone s názvem "What is Not", která vznikla v ramci CTM Radio Lab berlínského festivalu CTM, jako kompozice a zároveň zvuková instalace zabývající koncem Světa. Další rovnocenně oceněnou skladbou je práce s názvem “Tree Spirits | Touch” slovinského zvukového umělce Bráne Zormana, který ke spolupráci na své skladbě přizval stromy, jejich větvě, kůru, listí i celý les. Jeho práci prezentoval Slovinský rozhlas. A konečně stejnou měrou byla oceněná i produkce Českého rozhlasu s prací “Once Enea Stuck An Apple Seed To My Ear”, jejímž autorem je v Praze žijící italský hudebník Elia Moretti.
Ocenění Palma Ars Acustica je v tomto případě dvakrát potěšující. Za prvé, samozřejmě nelze skrývat nadšení, že byla oceněna kompozice, kterou jsme produkovali společně s jejím autorem Eliou Morettim v Českém rozhlase v rámci projektu Radiocustica. A za druhé, a to pokládám za extrémně důležité, je skvělé, že ocenění získaly tři různě zaměřené práce ex aequo. Je to známka kvality, pestrosti a svobody v tvorbě, která vzniká na evropské scéně a rozvíjí pestrost nejen rozhlasové kultury.
Ladislav Železný, hudební dramaturg
Čtěte také
Radiofonická kompozice Once Enea Stuck An Apple Seed To My Ear byla uvedena v dubnu 2021 jako 194. premiéra exklusivní premiérové řady stanice Vltava PremEdice Radioateliéru.
Vzhledem k pandemické situaci a lockdownu, který v době realizace panoval, vznikala ve spolupráci s rakouským ORF a programovou řadou Zeit-Ton. Totiž jedna s klíčových protagonistek, britská vokalistka Lore Lixenberg, byla v té době ve Vídni a nemohla ani do Prahy ani do své rodné země. Ocenění Palma Ars Acustica je tedy uznáním nejen pro Český rozhlas, ale i pro naše rakouské kolegy.
Jsem velmi rád, že jsme získali tuto významnou cenu. Rozhodnutí ocenit tři práce ex-aequo, ji činí ještě významnější. Zdá se mi totiž, že umělecká revoluce, která se dnes musí dít, se nebude odehrávat ani tak v oblasti estetiky, jako spíš v oblasti praxe. Aby nové tvůrčí postupy nabídly posluchačům rámec pro přehodnocení zažitých hodnot a subjektivních pohledů. A to je v podstatě širší zaměření nebo širší motivace pro Once Enea Stuck an Apple Seed to My Ear. Skladba, která zapojením různých modalit notového zápisu reflektuje situované děje a zpochybňuje autoritu.
Elia Moretti, autor
Čtěte také
Co je to slyšení a jak se liší od naslouchaní? Do jaké míry slyšení ovlivňuje naše chování, myšlení nebo pohyb v prostoru? Nebo naopak - jak prostor a momentální situace může ovlivnit naslouchání? Může ucho vydávat zvuk? A co je to rozhlas a jakou pozornost mu věnujeme? Je možné cítit rozhlasové vlny? Takové a tomu podobné otázky nabízí oceněná skladba Once Enea Stuck An Apple Seed To My Ear, kterou si můžete poslechnout zde.
Once Enea Stuck An Apple Seed To My Ear
• Hlas, zpěv: Lore Lixenberg
• Housle a hlas: Tomaš Vtípil
• Klarinet: Renata Raková
• Trombon: Václav Kalivoda
• Tuba a perkuse: Pierre Louis Barge
• Perkuse: Jakub Švejnar, Václav Šafka, Elia Moretti
• Dramaturg: Tereza Havelková
• Libreto: Elia Moretti, Lore Lixenberg, Tereza Havelková; s použitou citací z kniky “Listening” od Jean Luc Nancyho.
• Realizace: Ladislav Železný and Elia Moretti
• Produkce: Czech Radio Vltava, R{A}DIO{CUSTICA}
• Koprodukce: ORF, Ö1, Zeit-Ton
• Poděkování: Ingrid Zotova-Mikshina and Roman Zotov-Mikshin za jejich tanec.