Pavel Klusák: Jinde než obvykle
Pavel Klusák: Jinde než obvykle
V květnu roku 2017 se Brnem rozjely desítky tramvají s nestandardním servisem pro cestující: hudebníky na palubě. Svědectví o akci Šalina Music Tour míří zároveň k hlubšímu naslouchání tramvajím a jejich elektromagnetickým polím.
Autorka akce Šalina Music Tour, umělkyně Kateřina Šedá, poprvé uspořádala hudební intervenci do městské dopravy v březnu 2016 v Helsinkách: projekt byl rozsáhlý a silně mezinárodní; autor aktuální rozhlasové “experimentální reportáže” Pavel Klusák byl tehdy hudebním dramaturgem akce. Když festival Meeting Brno požádal Kateřinu Šedou o “brněnskou edici”, rámec se proměnil: přáním bylo nechat skrze hudbu zaznít jazyky, kterými se v Brně historicky mluvilo a zčásti mluví dodnes: vedle češtiny i němčinu, jidiš, romštinu, slovenštinu, maďarštinu.
Během dvou dnů tak v “šalinách” (slovu vzniknuvšímu z výrazu “elektrische Linie”, jak během vystoupení připomněl Petr Váša) zněly moravské cimbálovky, písničkáři, klezmer, jódlování, ale i elektronická hudba, rap mladých romských hiphoperů. V reportáži zaslechnete trio Tomáše Vtípila Urband, Petra Vášu, cimbálové muziky Pajtáš a Kubíci, ale také muzikanty “z ulice”, kteří se přihlásili do takzvané “otevřené tramvaje”.
Napětí vytváří celková situace mnoha setkání s cestujícími nadšenými i podezřívavými. Hudba se potkává s ruchem dopravy a města, telefonováním, dialogy náhodných kolemjdoucích (kdo z posluchačů zachytí hovor brněnských filharmoniků o vážnohudebním reperotáru?). Zásadním přesahem je pak ponor do samotných zvuků tramvaje, dvě intermezza jako přeostření z “lidského světa” do světa strojů, které už po dekády patří k řadě českých a moravských měst. Tyto části vznikly pomocí kontakních mikrofonů a fotovoltaických snímačů reagujících na světlo: natočil je významný spoluautor reprotáže, zkušený elektroakustický improvizátor Ivan Palacký. Jízda tramvají, při níž hudebníci proměňují mnoho osobních samot ve společný zážitek, se náhle stává metaforou a ztělesněným okamžikem změny.