26. února 2005 v 0:00 |
Administrační tagy: 

PARANEURO: 11/10/2004

0:00
/
0:00
PARANEURO: 11/10/2004
02601699.jpeg
26. února 2005 v 0:00 |
Administrační tagy: 

PARANEURO: 11/10/2004

ELEKTROAKUSTICKÉ STRUKTURY PRO TŘI IMPROVIZUJÍCÍ HUDEBNÍKY A ZVUKOVÉ PROCESORY

Na začátku je pouze ticho.

A tři hudebníci různého věku, různých zájmů, různých povah.

Různých zkušeností z různé hudby, z různých životů v různých zemích.

Tři různé světy.



Na začátku je pouze ticho.

A pak se začíná rodit nový svět.

Na pomezí snu a skutečnosti, na hranici reálna a virtuality,

na vlně přítomného okamžiku se rodí hudba.



Tři světy se slévají v jeden, alespoň TADY a TEĎ.

Není třeba plánů, není třeba slov.

Není třeba ničeho.

Pouze toho ticha na začátku.



* * * * *

PARANEURO je mezinárodní hudební sdružení zabývající se improvizovanou tvorbou a využívající možností vznikajících spojením tradičních akustických nástrojů se zařízeními soudobé digitální techniky. Zvuky nástrojů jsou upravovány efektovými procesory, sampler umožňuje integrovat do koncertního provedení různé konkrétní zvuky, často dále modifikované. Analogové syntezátory vytvářejí plochy bezprostředně modulovaného a opracovávaného zvuku. Tradiční perkusívní nástroje jsou doplňovány a nahrazovány kovovými objekty, produkujícími rachoty a hřmoty. Hudební tóny a industriální "noise" jsou jen dvěma krajními póly společného hudebního jazyka. Propojením všech těchto možností se otevírají perspektivy ještě před nedávnem dost těžko představitelné.

PARANEURO původně vzniklo jako odnož skupiny NEURO, tvořené kromě Sermiläho, Posejpala a Švamberka ještě pianistou Emilem Viklickým, a to pro vystoupení, kterých se Viklický nemohl účastnit. Absence harmonického nástroje umožnila oprostit se od pevných vazeb a volně experimentovat se zvukem, s jeho vrstvami a barvou. A tak se původně nouzové řešení, dovolující mnohem důslednější a komlexnější integraci akustiky a elektroniky než mateřský kvartet, postupně stává pro jeho aktéry stále vyhledávanější pracovní platformou, možností vytvářet postupně se vyvíjející hudební jazyk, koncert od koncertu subtilněji propojený.

Vzhledem k mezinárodnímu obsazení je činnost tria pouze občasná. Nahrávka pro Český rozhlas je završením dosavadní práce souboru, který v době své sedmileté existence vystoupil mj. na různých hudebních festivalech (Alternativa, Next Wave, Valašský Špalíček) a dále natočil část hudby k inscenaci Fraynovy "Kodaně" uvedené v libereckém Divadle F.X. Šaldy.

Projekt PARANEURO: 11/10/2004, připravený pro PremEdici Radioateliéru je editací - koláží vzniklou výběrem ze zhruba sedmdesáti minut materiálu, který byl natočen 11.10.2004 v karlínském Studiu B.

* * * * *

02601704.jpeg

Jarmo Sermilä (1939, křídlovka, elektronika)
hudební skladatel a organizátor hudebního života ve Finsku. Jeho tvorba zahrnuje velké množství skladeb pro nejrůznější nástrojová obsazení včetně velkých orchestrálních kompozic a skladeb pro balet. Hlavním ohniskem jeho práce je však komorní hudba a hudba elektroakustická. V sedmdesátých letech byl ředitelem Finského informačního hudebního centra. V téže době byl spoluzakladatelem a uměleckým šéfem Experimentálního hudebního studia Finského rozhlasu. V letech 1987-99 byl uměleckým ředitelem festivalu soudobé hudby Viitasaari - Time of Music. Vedle aktivit v oblasti soudobé hudby působil též jako známý a ceněný jazzový trumpetista. Kromě své umělecké a organizační práce řídí vlastní hudební a gramofonové vydavatelství.

Miroslav Posejpal (1952, violoncello, elektronika) se zabývá improvizovanou hudbou. Od roku 1977 až do začátku devadesátých let působí na české alternativní hudební scéně v různých seskupeních se svým kolegou - saxofonistou Jiřím Durmanem. Od roku 1992 je členem souboru Tonton Macoutes Alexe Švamberka. Spolu s ním se později účastní natáčení alba vs. (Viklický vs. Švamberk) a práce skupin NEURO a PARANEURO. Věnuje se též vlastní elektroakustické tvorbě.

Alex Švamberk (1961, sampler, kovy, percussion, elektronika) - se zabývá performancemi a zvukovými strukturami. Ve svých zvukových kolážích je ovlivněn industriálem, elektronickou a alternativní hudbou. Od začátku devadesátých let vede soubor Tonton Macoutes, pohybující se na hranicích elektroakustické komorně laděné hudby a performance, zejména pak taneční, ovlivněné stylem butó. Krátce poté se stal členem industriální noiseové skupiny Suicidal Meditations a jejího následovníka S/M.

Diskografie:
PARANEURO
Music From Live Sources, CD-R demo
Short Stories And White Noise Poems, CD-Rdemo
(PARANEURO + Otto Romanowski)


NEURO
Neuro: Sermilä, Viklický, Posejpal, Švamberk, Gallup 1998 VS.
Viklický vs. Svamberk: Lact Connection from Nirasaki, Monitor EMI, 1995
(E.V., A. ., M.P. + Laurie Amat, Lindsay Cooper)
Laurie Amat Laurie Amat: L´amateur de la Vie, Wolf 1996
(E.V., A. ., M.P. + Laurie Amat, Lindsay Cooper)


Jarmo Sermilä
Jarmo Sermilä: At Bizarre Exits, Jase 1992
(J.S., E.V.)

Random Infinities, Jase 1997
Technogourmet, Jase 2001
(J.S., E.V. + Otto Romanowski)
Citymusic, Jase 2004
(J.S. + Otto Romanowski)



links:
http://www.saunalahti.fi/~jase1/